Direktlänk till inlägg 24 mars 2009

Mailväxling med verksamhetschefen

Av Anna - 24 mars 2009 21:55

Just nu står vi på barrikaderna igen för vår son. Jag blir så arg - varför kan de inte se till hans funktionshinder, varför kan inte undantag göras i de här fallen? Speciellt när rektor och vi skrivit under på att genomföra intensivträningen de här två åren och det går såååå bra! Jag är så arg, så less. Nu får Jonathan sin 5:e elevassistent på 3 år. Och hans assistent är så bra, litet yngre kille, engagerad och lyckats få Jonathan att utvecklas så mycket.


Så jag skrev så här till verksamhetschefen:

Hej!
Vi har en funktionshindrad son, Jonathan på dagis H, med diagnos autism som sedan januari detta år genomgår en intensivträning på barn- och ungdomshabiliteringen. Denna intensivträning kommer att pågå under två år och vi har redan bestämt att Jonathan ska gå kvar på förskolan ett år till innan han börjar skolan för att kunna genomföra intensivträningen så långt det är möjligt. Nu har vi fått  information av rektor XX att vår sons resurs, XX, ska sägas upp, pga sparbeting gällande elevassistenter.


Problemen är två i det här fallet - dels så är det att vi satt igång med intensivträningen, och det är givetvis oerhört personbundet med utbildning och handledning som assistenten genomgått, dels så är det att ett barn med autism inte har lätt att ta till sig en ny resurs - det tillhör funktionshindret att man har svårt för nya kontakter där trygghet och kontinuitet är ledord. Det är oerhört viktigt just nu att detta fungerar och otroligt viktigt för Jonathans utveckling. Intensivträningsprogrammet innebär träning 25 timmar i veckan, 15 timmar på förskolan och 10 timmar hemma. Resultaten av programmet är att mellan 30-40 % av barnen sedan kan gå i normal skola utan assistent. Det är givetvis stora personalekonomiska vinster långsiktigt för att inte tala om andra vinster för samhället i förlängningen samt för vår sons möjligheter. Därför vore det oerhört olyckligt att byta elevassistent just nu. Förutom att elevassistenten fungerar ypperligt och har lyckats få vår son att utvecklas mycket redan innan denna träning, så äventyrar det här beslutet vår sons intensivträning. Det går inte att bara sätta dit vem som helst till intensivträningen, där det dessutom lagts ner många timmar på utbildning och handledning redan, samt att vi kommer att tappa fart i den fantastiskt positiva utveckling som nu sker, då vår son svarar väldigt bra på programmet. Vi skulle vilja dra det så långt att det faktiskt äventyrar vår sons fortsatta utveckling i det skede vi är i nu.


Elevassistenten har därutöver mångårig erfarenhet av att arbeta som resurs till barn med autism, har fått specifik utbildning inom området av Kommunens resurgrupp och andra utbildningar gällande teckenstöd, bildkommunikation och om autism generellt som vi givetvis förutsätter att annan resurs har eller får för att klara sitt arbete med samma förmåga som vår nuvarande resurs har. Därutöver måste en annan person få eller ha samma utbildning inom IBT, den intensivträning enligt Lovaas modell som vi arbetar med nu, vilket få har i Sverige idag. Att kasta bort den tid och den utbildning som vår resurs har är inte bara otroligt olyckligt för vår son, utan en förlust både för förskolan såväl som kommundelen. Dessutom får ni en merkostnad för den resurs som måste erhålla samma utbildning på nytt.

Vi vill gärna ha ett besked gällande detta så snart som möjligt. Om beskedet är negativt så vill vi ha ett möte med dig, vår rektor och behandlingsteamet från barn- och ungdomshabiliteringen så snart som möjligt!



Till svar fick vi följande:

Hej

Jag har tagit del av ert mail. Förstår till fullo era invändningar mot att vi nu måste byta assistent för Jonathan. Jag hade säkerligen reagerat på precis samma sätt som ni föräldrar gör om Jonathan hade varit mitt barn.
Sakläget när det gäller elevassistenter i vår kommun är att det finns en relativt stor övertalighet av assistenter inom såväl Barnomsorgen som Skolan. Detta beror i sin tur på att vi inte har pengar (budgetmedel) nog för att behålla alla våra duktiga medarbetare. Vi tvingas varsla ca 10-12 assistenter eller motsvarande ca 8 heltidstjänster. XX är en ung mycket duktig och ambitiös assistent - dessvärre har han dock en relativt kort anställningstid i kommunen. Vid aktuella övertalighetssituationer måste vi följa den rådande arbetslagsstiftningen d v s "sist in först ut". Detta betyder i sin tur att vi måste finna andra arbetsuppgifter åt XX. En assistent med längre anställningstid kommer att ersätta XX på den tjänst som han har idag.
Självklart tycker även jag jag att man borde ta hänsyn till de speciella förhållanden som råder runt Jonathan och XX (relationen, intensivträningen mm) när varsel/omflyttningar av personal/uppsägningar blir aktuella. Dessvärre ger lagstiftningen inget utrymme för detta.
Jag ber er därför ta kontakt med rektor XX - själv har jag talat med henne angående Jonathans situation - för att tillsammans med henne, förskolans specialpedagog och avdelningens pedagoger, finna en lösning på stödet till Jonathan inför det kommande verksamhetsåret/läsåret!
Önskar ni trots det ovan skrivna att jag medverkar vid ett möte med rektor och personal från behandlingsteamet så gör jag gärna detta.
Det är alltid bra att träffas - dock förändrar inte ett samtal mellan oss själva kärnfrågan. Som kommunala tjänstmän måste vi följa givna regler på arbetsmarknaden!

Bästa hälsningar

XX

Verksamhetschef


Så vad gör vi nu då? Rektor träffade jag av en händelse i eftermiddag och hon vet inte ens vilka som blir "över" av elevassistenterna, och hon har sammanlagt tre barn som får byta elevassistent. Inte bara ställer det till det för barnen, utan även för deras skolkamrater och omgivning, utan även för henne  att mista bra personal.


Det måste till en ändring gällande elevassistenter/resurspersoner. En ändring av huvudmannaskap, av yrket i sig - mer utbildning och inte in med de minst kvalificerade ibland direkt från gatan tagna elevassistenterna, och dessutom behålla de som är bra, vidareutbilda och satsa på dem. Inte flytta runt dem så fort inte budgeten håller. Detta tror jag är ett av de stora problemen för föräldrar och främst för barnen med funktionshinder. Kanske en av anledningarna till att många inte orkar med skolan, där deras resurs/assistent står för den trygghet och kommunikationshjälpmedel de har.


För oss personligen så känns det tungt att mista en bra resurs - igen - vi har redan mist en riktig pärla som inte fick vara kvar pga att de bara kunde erbjuda en 75%-tjänst åt henne. Tryggheten för Jonathan bryts upp, det kommer att ta tid att lära upp en ny både med relationen till Jonathan och intensivträningen. Vi tappar tid och kraft - igen. Och man får samla energi för att slåss för Jonathans rättigheter (som är i princip noll i det här sammanhanget) istället för att jobba framåt. Nu arbetar jag än mer med intensivträningen, men jag kan säga att det tar även på mig - jag blir så trött. Inte förrän de kan garantera en bra skolgång för våra barn med funktionshinder utan att vi ska behöva vara tigrar så fort de knappa resurserna äts upp - inte förrän då kan vi få frid, flyt och energi. Har någon någon aning om hur många föräldrar till barn med funktionshinder som går i väggen, som får slåss för resurser, mot soc. när deras barn inte vill gå i skolan, som får kämpa mot myndigheter, mot försäkringskassan som vill sänka vårdbidrag, mot försäkringsbolag för deras rättigheter, mot oförstående chefer på deras jobb där de knappt vågar yppa att de har funktionshindrat barn och vad det kommer att innebära i frånvaro från arbetet pga möten med alla instanser, träning med barnet etc. etc. Inte konstigt att många går i väggen när det kan kännas som att hela världen är emot en. Och ändå är Sverige ett bra land med rättigheter för barn som har funktionshinder?! Ja, ja...


Från trött och arg

Anna

 
 
Linda

Linda

27 mars 2009 19:58

Det finns utrymme i lagstiftningen. Om de "kretsar" assistenterna i flera grupper, varav en för assistenter med kunskap om KBT. Då åker assistenten bara om det finns någon annan assistent med den kunskapen i kommunen. Kommunen har rätt att själv avgöra hur man "kretser" in personalen. Be assistenten prata med facket om saken (jag hoppas verkligen han är fackansluten)

http://21.appelklyftig.com

 
Ingen bild

annahelena70

29 mars 2009 20:05

TACK så hjärtligt för tipset. Ska höra mig för genast!!
Kram på dig
Anna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 25 januari 2017 20:25

Jonathan, 13, ville bara ha en tandkräm – då grep främlingar inhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kxj9o/jonathan-13-ville-bara-ha-en-tandkram--da-grep-framlingar-in    Från djupet av våra hjärtan <3 TACK!    ...

Av Anna - 14 februari 2016 16:07

  TANDOPERATION   Våra erfarenheter av utdragning av tänder eller operation av tänder för Jonathan har varit långt ifrån god.   Jonathan har gått hos Pedodontin, som är specialisttandläkare på sjukhuset för barn som har tandläkarskräck och/...

Av Anna - 31 december 2014 11:35

Jonathan fick världens bästa nyhet igår. Roller coaster tycoon World kommer ut våren 2015 till PC. Ser riktigt häftigt ut:https://www.youtube.com/watch?v=bkYDqYcyEU0   Ha ett riktigt Gott Nytt År allihopa Kram Anna ...

Av Anna - 29 november 2014 13:50

Det har varit en turbulent höst, som på ett sätt gått lättare än jag trodde - för jag befarade det värsta. All personal kring J byttes ut på skolan. T.o.m. hans resurs sedan 6,5 år tillbaka... Det finns mycket att säga om tillvägagångssättet, och d...

Av Anna - 23 augusti 2014 19:30

Follow my blog with Bloglovin

Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards