Alla inlägg under mars 2009

Av Anna - 13 mars 2009 21:56

I dag fick vi en CD med bilder från våra goda vänner uppe i Norrland. Där fanns bilder på när Jonathan och storebror åkte skoter. När han ser bilderna vänder han sig om mot oss, mig och pappa, och frågar - Kan vi åka skoter - igen? Hans pappa flämtade till och bara - Han frågade!

Vilket otroligt ögonblick! Så vi sa - någon gång nästa vinter. Hur förklarar man för ett barn som mest bara har nuet vad nästa vinter är??


Trevlig helg


Anna

Av Anna - 12 mars 2009 22:01

På eftermiddagen fick jag ett samtal från behandlingsteamet. De hade varit och besökt Jonathan på förskolan. Det hade gått jättebra. När de var bort och tittade på träningsrummet de ställt i ordning på förskolan så hade Jonathan tecknat och sagt -"Jobba" så det hade de gjort. Nästa behandlingsmöte skulle vi egentligen haft på förskolan men det sa hon att det nu inte behövdes - de hade fått se vad de ville se!


Vi pratade litet om det här med att få till det med tiden och hon sa att vi med fördel kunde lägga in en del i vardagen, som ja- och nej-frågor och benämna saker/bilder och annat. Det känns bra, för ibland så är Jonathan så trött på kvällarna, men vi kan ju ändå läsa en bok innan han lägger sig eller så och då kan man få in en del träning där.


Nu i kväll tränade Jonathan med mig med ljud, smackande och pussande och andra ljud. Han är fantastiskt härlig!


I kväll lägger jag in den målstege jag gjort som exempel på hur man kan göra. Det fungerar jättebra. Nu har jag även köpt en belöningstavla och ska testa om det går att få honom att jobba för en större sak också (typ en Legolåda eller så...).


Kram på er

Anna

Av Anna - 11 mars 2009 22:00

Imorgon är det inget behandlingsmöte, nu glesar de ut det till varannan vecka. Vi har 6 övningar som man kan bygga ut hur mycket som helst så det är inget problem att ha att göra med Jonathan.


Imorgon ska teamet istället besöka Jonathan på förskolan och se hur det fungerar där. Jag önskar jag kunde vara med, men det går inte. Har ett viktigt möte just då på jobbet så det finns ingen möjlighet. Sedan är det svårt att förklara för Jonathan att man är där och inte tar med sig honom när han går. Sådana saker är problematiska fortfarande...


Träningen har gått bra ikväll. Jag köpte några böcker med flikar som man viker ut från sidan av boken liksom. De fungerar så himla bra - så vi tränar färger och siffror. Jonathan drar ut fliken och räknar sedan de olika sakerna. Han räknar bra och upp till nio, men har litet problem när figurerna inte är i "rak ordning" utan litet huller om buller och är många (som sidan där man ska räkna till 8).


Istället för riktig paus där han leker med något annat så är den bästa pausen att hjälpa mig att laminera bilder :-) Han är för himla härlig. Jättelycklig tar han fram lamineringsmaskinen och plasten och börjar pyssla och stoppa in bilderna. Givetvis så säger jag varje ord också ;-)


Resursen på dagis tror t.o.m att Jonathan kommer att börja läsa snart. Jag vet att han varit intresserad av ord och bokstäver länge nu, men han verkar inte få ihop det riktigt. Så jag fortsätter att mata på med bilder där ordet står nedanför. Har fått en stor bunt av mormor som vi håller på med just nu (TACK mamma!!) och laminerar för fullt.


Igår fick vi tips om en show som kommer till Scandinavium i höst - Walking with Dinosaurs, från BBC-programmen med samma namn. Vi har alla dem, eftersom Jonathans storebror tycker om dem. Så vi ska beställa biljetter, men litet högre upp på läktaren så att inte Jonathan kommer för nära. Vi siktar på att Jonathan vill se det också, att han ska få följa med på allt även om det är jobbigt och vi kanske tror att han bangar ur (som Universeum). Vi måste prova och han måste vänja sig vid en del, annat som han hatar kan vi givetvis undvika ;-)


I tisdags hade vi ledigdag eftersom det var utvecklingsdag på förskolan. Så vi var och köpte present till ett kalas Jonathan är bjuden på till helgen och sedan åkte vi en timme till ett lekland. De hade byggt om litet där. Jonathan är alltid inne på småbarnsdelen och nu hade de byggt en liten upphöjning med en rutschkana till - den var populär! Vi hade en mysig härlig dag!


Ha en underbar dag


Anna

Av Anna - 8 mars 2009 11:24

I går skulle vi åka till storstaden och gå på Universeum. Jonathan gallskrek redan i entrén. Så vi gick och fikade först och Jonathan lugnade ner sig. Så vi gjorde ett försök och betalade de 450 kronorna i familjebiljett (puuh vad mycket pengar). Vi gick in och det gick bra. Sedan skulle vi åka upp med en linbana och det gjorde Jonathan rädd. Pappa fick lyfta upp honom och bära honom hela vägen med linbana, som tack och lov var ganska kort.


Sedan kom det ännu roligare. Där vi skulle gå in så var det mörkt med svarta plaststripes som hängde för och dimma. Om Jonathan var rädd innan så blev det än värre när vi bar honom igenom det storgråtandes och skrikandes. Suck... Det var länge sedan han hade det så jobbigt nu. Allt har gått så bra, affärer och olika ställen och så ett sådant här bakslag.


Nere vid fiskarna - vid de stora akvariumen lugnade han ner sig. Sedan kom vi neråt regnskogen och vi hann knappt komma innanför dörren så gallskrek han igen. Så jag sa åt min man att jag tar honom och går över till andra sidan (experimentum eller så) så fick storebror och maken gå igenom regnskogen och komma bort till den andra delen sedan. Det gick mycket bättre. När vi kom ner på våning 3 (?!) så hade de gjort en sport-sektion med hinderbana och andra roliga klättergrejor till litet mindre barn. Där var vi i uppemot en halvtimme. Sedan hade de ställt upp en polisbil, en testbil från Volvo och fronten på en lastbil som man fick klättra upp i. Det var toppen och vi stannade ett bra tag där.


Jag frågade Jonathan på vägen hem om han kunde tänka sig att åka till Universeum igen. Nån annan dag fick jag till svar...


Snöiga hälsningar

Anna

Av Anna - 7 mars 2009 21:45

Nu har vi fått nya övningar, tack och lov. Det behövdes verkligen. Jag har gjort annat med Jonathan i närmare en vecka, eftersom han klarade de andra övningarna så bra.


På behandlingsmötet så gick de igenom några nya övningar - ja/nej - kunna svara korrekt (enligt hans önskemål) ja och nej på frågor. De flesta med autism säger ofta nej till allt som de inte känner till, och nej för att vara på den säkra sidan. Det är bra i vissa aspekter, men synd om de tackar nej till något de faktiskt vill göra eller vill ha. Vi ska fråga - Vill du ha? och så göra det svårare genom att välja på två. T.ex hålla upp något som Jonathan defintivt inte vill ha (som morot eller någon annan grönsak) och sedan hålla upp en chokladbit (jag tänker mig ett Kinderägg eller något annat som han vet är från det - han tar inte vilken chokladbit som helst).


Den andra övningen var att imitera ljud och djurljud av olika slag. Det går ju att variera i oändlighet. Sedan att identifiera människor runt om en och på bild. Bilder hade jag redan gjort på oss i familjen, mormor, morfar och morbror. Han klarade alla galant utom morbror som han inte kom ihåg namnet på. Ska göra med fler av våra vänner och släktingar och kanske de på dagis också... Han ska också kunna benämna bilder. Man ska fråga - Vad är det? Om barnet inte säger något så ska man prompta genom att säga "Boll", exempelvis.


Fjärde övningen var att identifiera bilder. Lägga fram exempelvis tre bilder, och det ska vara bilder av saker som barnet är van vid, och be honom att "peka på... " och ta en av dem som han kan. Först ska man börja med att lägga fram en bild som han kan, och utöka med två bilder som han får välja mellan. Med Jonathan kan man nog starta med två eller fler bilder direkt ;-) Han är så duktig...


Han gjorde igen jättebra ifrån sig vid behandlingsmötet. I torsdags var det logopeden som övade mycket ljud och ord med honom. Nu är det två veckor tills vi träffar dem igen, men nästa vecka ska de till dagis och observera Jonathan i barngruppen. Roligt!


Soliga hälsningar

Anna

Av Anna - 3 mars 2009 20:42

Så här ser Jonathans program ut:
OMRÅDE                  ÖVNING
UPPMÄRKSAMHET   Händer still
                               Ögonkontakt
                               Kom (vid namn)
IMITATION               Med objekt (imitera i sekvens)
                               Grovmotorisk imitation (samt i sekvens)
                               Finmotorisk imitation
                               Oralmotorisk imitation
                               Imitera ljud - 10-30 språkljud
                               Imitera aktivitet och ljud
                               Imitera blockmönster
SPRÅKFÖRSTÅELSE  Följa pekning
                               Följa enkla instruktioner
                               Identifiera kroppsdelar
                               Identifiera bilder (från bilder - peka på objekt,  

                               bilderböcker med komplexa bilder)
                               Identifiera människor (peka på person i rummet, ex.

                               barn på förskolan)
                               Förstå verb (Peka på bild, para ihop med enkla

                               instruktioner)
                               Identifiera föremål efter funktion
                               Peka på flera föremål
                               Adjektiv
                               Prepositioner
                               Identifiera ljud
                               Kategorier
                               Pronomen
UTTRYCKSFÖRMÅGA Benämna bilder
                               Benämna människor
                               Benämna kroppsdelar
                               Begära bild (B-Lotto, C - jag vill ha...)
                               Benämna verb
                               Verbalt begära önskat föremål
                               Svara ja och nej
                               Göra val
                               Pronomen
FÖRSKOLEUPPG.     Matcha (färg, form bokstäver, siffror), icke-identiska

                              föremål, hör ihop
                              Matcha ordbilder (10 st)
                              Begära ordbilder (till föremål, till bilder)
                              Identifiera färger (peka på, benämna)
                              Matcha färg/föremål/bild - lägg lika färg
                              Former (identifiera, benämna)
SOCIAL FÖRMÅGA   Lotto (barnet spelar själv, med vuxen, med annat barn)
                               Rulla boll (två pers., flera personer i ring)
                               Kasta boll i korg (med turtagning, två personer
                               Lekar på förskolan (Följa John)
                               Affärslek
                               Låtsaslek
                               Vänta på sin tur (med vuxen)
ADL                         Toaletträning
                               Mat
 
Sedan skriver de att man ska ha ett bra förstärkningsbatteri. Förstärkning är alltså den "muta" de får när de utför något bra.


Det var allt för idag - puuuh vad man får ont i händerna av att skriva så mycket...

Kram

Anna

Av Anna - 1 mars 2009 21:30

Jag har varit hemma med förkyld Jonathan och därför inte kommit åt att skriva något här. Igen så blödde han näsblod kraftigt, såsom så ofta när han är förkyld...


I torsdags fick således maken ta ledigt från jobbet för att jag skulle kunna åka upp på behandlingsmötet, handledning. Det var jag och Peder och Jonathan skulle ju inte vara med den gången eftersom de skulle gå igenom planen för IBT den här terminen med oss.


Puh - det var ett digert schema. Med minsta typsnittet så hade de lyckats få in två A4-sidor späckade med övningar. De tror mycket om min kille - och tror att vi kan börja generalisera ganska snart. Det är dock viktigt att arbeta efter principen att träna det vid bordet först och sedan involvera annan vuxen/barn sedan.


Jonathan har varit jätteduktig trots att han varit sjuk, dock bättre några dagar och sämre några dagar. Jag har försökt smyga in övningar i andra situationer också de dagar som varit sämre...


I förmiddags överraskade han mig verkligen. Vi var uppe i lekrummet och lekte med legobilar. Så säger Jonathan -"Mamma jobba!" och ger mig en legofigur. -"Mamma - gör så!" och kör bilen fram och tillbaka. Och så skulle jag göra likadant. Så jag gjorde likadant. Så säger han -"Bra mamma! Gör så!" med nästa legobil och så gjorde han med 4 stycken. Jag skrattade gott inom mig - vilken härlig kille!!!


I eftermiddag tränade vi färger. Jag hade gjort en förlaga med 4 runda cirklar, vilka jag färgat i blått, rött, grönt och gult. Sedan hade jag 4 olika varianter av saker i dessa färger som han skulle lägga på rätt ruta! Det klarade han galant. Men när jag frågade vad färgerna hette så var det värre och då svalnade hans intresse och han sa -"Paus!" så han fick paus ett tag...


Jag tänkte jag skulle skriva mer detaljerat vad de har lagt upp för program för honom, men det orkar jag inte nu. Det är ju ändå 2 A4-sidor långt... med väldigt liten text...


Ha en underbar helg/dag


Anna

Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Skapa flashcards