Direktlänk till inlägg 23 september 2012

Läxa Matte och läsning

Av Anna - 23 september 2012 15:19

Hej!

Idag har vi gjort läxan från skolan här på eftermiddagen.

De jobbar i en rätt rolig bok, Mästerkatten. Däremot är det ingen ordning på sidorna så det är olika sidor varje dag - känns som att de kunde jobba på ordningen litet bättre i den.

Den ser ut så här:

  Mästerkatten 3


Övningen idag var att färglägga fält - olika additions- och subtraktionstal som skulle bli olika färger - 1-2 var röd, 3-4 blå osv.

 


När Jonathan var klar (med hjälp av mig på slutet för att färglägga - räkningen fixade han själv om än med hjälp av miniräknare mot slutet :-) ) så såg resultatet ut så här - en fin tavla:
 


LÄSNING, Svenska

Jonathan får varje vecka med sig en liten bok, alldeles lagom för hans begynnande läsning. Den här hade 72 ord varav 25 små ord, stod det innanför sista bilden. Här kommer litet bilder från den (och ni ser också var den går att få tag på - har fattat det som att det är en serie böcker som de plockar en och en ur):

       


Så här glad var han när vi jobbat klart:

 

Vi har också haft möte med skolan, som ska jobba i 6 veckor intensivt med att försöka få upp hans läshastighet. Detta ska göras med specialpedagogen, max 20 minuter per gång, varje dag.

Metoden heter Rydaholmsmetoden och är utvecklat för främst dyslektiska barn. Jonathan har aldrig testats för dyslexi, men med tanke på hans autism och språkstörning är ju bara det svårigheter nog. Här kommer litet om Rydaholmsmetoden:

  • Metoden vänder sig till elever som läser långsamt och hackigt. De har lässvårigheter som grundar sig på avkodningssvårigheter. Metodens idé är inte på något sätt att ensam fungera som läsinlärningsmetod. Det är en metod som avser att hjälpa elever med lässvårigheter som grundar sig på bristande automatisering i läsavkodning. När avkodningen fungerar automatiskt kan läsaren använda större del av sin uppmärksamhet åt innehållet i texten.

http://www.rydaholmsmetoden.se/


Så om 6 veckor ska vi ha möte igen och se om Jonathan gjort framsteg. Känns som ett bra upplägg i alla fall, och mötet var bra mycket mer positivt än jag trodde och framför allt bättre än i våras.


Däremot försökte jag, med visst motstånd redan från början från främst läraren, förklara att det är viktigt att hushålla med Jonathans resurser. Att kanske, eftersom han får lägga ner så stor energi när han ska hålla en penna och skriva, kan få slippa det till stor del i andra ämnen än svenskans handstil. De förstod inte första gången så mot slutet av mötet förklarade jag att om han ska skriva och rita så tar det 80 % av hans energi, medan om han får hjälp av hjälpmedel att göra det så kanske det tar 20%, och han har då extra krafter att lära sig annat. Specialpedagogen sa till mig efteråt att hon förstod vad jag menade - så kanske kan hon nå fram...


Det är inte lätt ibland att förklara så att andra förstår. Jag försöker vara lugn, sansad och tror jag - med viss pedagogik, men ibland är skolans värld så innerligt fyrkantig.


Och jag försökte igen också få svar på varför den Ipad han haft under våren inte används - men den hade lånats ut till ett annat barn som behövde den... Ibland - ibland - förstår jag inte... Skulle man ta bort glasögon för ett barn som behövde det, skulle man ta bort deras hörapparat för någon som hörde dåligt? Nej, men ett skriv- och lärhjälpmedel kan vi ta bort... Man blir trött ibland.


Så mot slutet - något positivt - Jonathan var med på en killes badkalas, i ett litet mindre badhus en bit från stan. Att Jonathan orkade vara med var fantastiskt, för ljudnivån var även för mina öron, ibland öronbedövande. Men han fick gå ifrån emmellanåt och var sedan med en stund igen. Inte på gemensamma lekar, men han var i samma bassäng och var där... Det är ett stort steg framåt - för ett år sedan hade det inte gått.

 


Kram alla och sköt om er, varandra och era speciella barn

Anna  


(ps har du frågor om dagens inlägg så får du, förutom att kommentera och skicka en fråga här, också gärna maila på jonathanmamma@hotmail.com)

 
ANNONS
 
Ingen bild

mormor

23 september 2012 17:56

Det är såååå roligt att läsa och följa Jonathans utveckling!
Jag tycker det verkar bra med Rydaholmsmetoden! Tack för trumlektionen också! Kramar till er alla från Mormor och Morfar

 
mariellejohnsson

mariellejohnsson

25 september 2012 16:01

Mästerkatten-matte känner jag igen! Bra böcker tyckte jag till mina särskolebarn när jag jobbade där.
För övrigt är det sorgligt och vanligt med resonemanget kring hjälpmedel som du beskriver.
Kram.

http://mariellejohnsson.wordpress.com

 
Ingen bild

AnnaHelena70

25 september 2012 17:54

TACK MoM - jag hoppas detta ger effekt!
Marielle - det är rätt bra övningar och roligt med litet färg också i Mästerkatten. Hjälpmedel och resonemanget - jag bara konstaterar att ibland är skolan väldigt fyrkantig och rigid...
KRAM på er
Anna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 25 januari 2017 20:25

Jonathan, 13, ville bara ha en tandkräm – då grep främlingar inhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kxj9o/jonathan-13-ville-bara-ha-en-tandkram--da-grep-framlingar-in    Från djupet av våra hjärtan <3 TACK!    ...

Av Anna - 14 februari 2016 16:07

  TANDOPERATION   Våra erfarenheter av utdragning av tänder eller operation av tänder för Jonathan har varit långt ifrån god.   Jonathan har gått hos Pedodontin, som är specialisttandläkare på sjukhuset för barn som har tandläkarskräck och/...

Av Anna - 31 december 2014 11:35

Jonathan fick världens bästa nyhet igår. Roller coaster tycoon World kommer ut våren 2015 till PC. Ser riktigt häftigt ut:https://www.youtube.com/watch?v=bkYDqYcyEU0   Ha ett riktigt Gott Nytt År allihopa Kram Anna ...

Av Anna - 29 november 2014 13:50

Det har varit en turbulent höst, som på ett sätt gått lättare än jag trodde - för jag befarade det värsta. All personal kring J byttes ut på skolan. T.o.m. hans resurs sedan 6,5 år tillbaka... Det finns mycket att säga om tillvägagångssättet, och d...

Av Anna - 23 augusti 2014 19:30

Follow my blog with Bloglovin

Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok

Följ bloggen

Följ annahelena70 med Blogkeen
Följ annahelena70 med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se