Senaste inläggen
Vi hade utvecklingssamtal i veckan för Jonathan och med Jonathan, hans fröken och hans assistent. Jag hade frågat om verkligen Jonathan skulle vara med på utvecklingssamtalet och hur det skulle gå till i förväg. Litet skeptisk, som jag är eftersom hans storebror blivit så himla negativt behandlad på utvecklingssamtalen att jag bara gråtit efteråt ( och då är han normalstörd och klarar sig bra i skolan - skulle antagligen få högre omdömen om det inte vore för läraren...). Läraren förklarade för mig att hon försöker prata om det som är positivt och det barnet gör bra sedan prata om en sak eller max två som barnet behöver jobba på.
Hon sa att det går över förväntan - hon tror t.o.m att han knäckt läskoden, men inte förstått det själv ännu. En matteuppgift som var svår för många barn hade han gjort galant (grupper och antal) och gjort ända till nio grupper och 27 prickar... Jag vet ju att han är smart och logisk, men inte så bra... Sedan finns det saker som inte fungerar, men då sa läraren att det kan vi ta på ett separat möte. Och sedan fick vi se ett utkast till Individuell Utvecklingsplan, som vi inte sett sedan Jonathan gick på förskolan!! Hurra vad jag är glad! Har jag berättat att Jonathan har fått en kompis, ja, faktiskt så fick vi veta att han nu leker med två andra killar... ?! Så GLAD så jag tror inte ni kan föreställa er hur glad man blir...
Igår åkte vi pappas bil till trumlektionen (som b.t.w var FANTASTISK - kommer klipp på YouTube med det när vi hunnit redigera ihop det). Vi blev stannande vid ett rödljus och vi pratar litet om hur det varit i skolan. Sedan sitter Jonathan tyst någon sekund, vänder sig mot mig och frågar om hur min dag har varit på jobbet?! DET har han aldrig gjort, och jag måste säga att jag är tårögt förvånad och så otroligt glad.
Undrens tid, mina vänner, är inte förbi, inte på långa vägar
Är det en sak min Jonathan inte klarar så är det stress, och det i kombination med avfärd... På torsdagen skulle jag på utbildning, den började klockan 08.00 så jag visste att vi måste upp i tid och jag gick upp så fort klockan ringde. Jonathan slog bakut. Jag skulle ligga kvar i sängen och mysa med honom och det tog en extra kvart innan vi kom därifrån överhuvudtaget. När vi så småningom skulle gå så kom nästa bakslag.
"Mamma, det är torsdag idag", säger Jonathan.
"Ja", säger jag ont anandes vad som skulle komma.
"Vi har idrott idag - jag VILL INTE!", säger Jonathan
En kvart för att utreda varför han inte ville gå på idrotten, att det var svårt sa han och att han inte kan vinna (och när jag hämtade honom på torsdagen säger hans elevassistent att han hade haft JÄTTEROLIGT på gympan...). Osv... Två milda gråtutbrott senare så kom vi till skolan till slut...
Springandes till och från bilen vid skolan och hitta närmaste parkeringsplatsen vid kurslokalen så blev jag bara 5 minuter sen till kursen, och en annan var ännu senare än jag, men ändå... Inte ens tiden kl. 8 klarar man att hålla...
Fredag morgon. Snoozar och myser med Jonathan (som alltid varje natt kommer till vår säng och ska ligga under mitt täcke...). Sedan hoppar han upp ur sängen, sträcker armarna upp i luften och ropar "It's School Day!" (har jag berättat att han gärna pratar engelska numera och riktigt bra emellanåt?).
Vilken skillnad det kan vara... Sensmoralen - stressad mamma= stressat barn. Undvik stress och allt går mycket bättre (och fortare).
Kram alla
Anna
Vårdbidragsboken, min och Anna Paulsens, har nu kommit hit hem i 15 exemplar!
Här kommer bilder på den inbundna som ska stå på hedersplats i bokhyllan:
BOKRYGG
FRAMSIDAN
Att skriva en vårdbidragsansökan kan liknas vid ett pussel,
det är många bitar som skall falla på plats innan man är klar.
BAKSIDAN
Vårdbidragsboken hittar ni på följande länk:
https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=55012
På Vulkan får man betala 200 kr plus frakt.
Om ni hellre vill köpa boken om Vårdbidrag av mig eller Anna P. så rabatterar vi boken med 55 kr, och priset blir då 145 kr + frakt 36 kronor.
Här kommer innehållsförteckningen i boken:
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
Inledning 9
Historisk utveckling 10
Vårdbidrag som företeelse 12
Begrepp gällande vårdbidrag och funktionsnedsättning 14
Funktionshinder 14
Funktionsnedsättning 14
Föredragande 14
Försäkrad 15
Kommuniceringsskrivelse 15
Kvalitetssäkring 15
Merarbete 15
Merkostnader 15
Särskild vård 16
Särskild tillsyn 16
Förkortningar 16
Vårdbidragsansökan 17
Läkarintyg och andra intyg 17
Inlämning av ansökan 18
Vad man lämnar in till Försäkringskassan 19
Försäkringskassans arbetsgång 20
Ork och energi 22
Arkivera och spara dokument 24
Tidsperiod som vårdbidraget beviljas för 25
Diagnoser 27
Normal utveckling 28
Vanligt beskrivna symptom i ansökningar 29
Vårdbidragets olika delar 31
Merarbete 31
Medicinering 31
Omvårdnad nattetid 31
Planering/struktur 31
Schema/visuella bilder 32
Äta 32
Personlig hygien 33
På- och avklädning 33
Tillsyn 33
Stöd och hjälp 34
Träning 34
Kommunikation 35
Aktivering 35
Konflikthantering 35
Kurser/kunskapsinhämtning 36
Möten 36
Övrigt 36
Uträkning av merarbetet för en vecka 38
Exempel 38
Beskrivning av ett dygn 39
Exempel på ett dygn (vardag) för ”Lisa, 8 år” 39
Exempel på vårdbidragsansökan 48
Daglig träning 48
Behöver motiveras/mutas till läxläsning och träning 50
Qs tillsyns-, tränings- och vårdbehov 50
Fysiska problem 50
Idrottsskolan 51
Gå i trappor 51
Svårt att sitta still 51
I trafiken 51
Turtagning 52
Socialt samspel 53
Lära sig klockan 53
Telefonsamtal 54
Självkritisk 55
Prata/upprepningar 55
Vi måste upprepa saker 56
”Göra olämpliga saker” 56
Koncentrationssvårigheter/uttråkad 56
Yttre stimuli - lättdistraherad 56
Vågar inte gå ut och leka själv 57
Lösa konflikter 57
Ej med i samtal/frånvarande 57
Igångsättning/ pushning/ klarar ej av att leka själv 58
Kravkänslig/låg uthållighet 59
Svårt att ta emot beröm 59
Struktur och styrning i vardagen 60
Styrning av familjen 60
Orolig vid nya aktiviteter 61
Tar tid att gå ute/komma dit man ska utan att göra annat på vägen 61
”Ljudberoende” 62
Ögonkontakt 62
Bristande empatiförmåga/sinnesstämning 62
Ej fysisk närhet/kramar/pussar/upprörd 63
Tävla 63
Intressen 63
Städa sitt rum 64
Hygien 64
Toalettbesök 64
Duschning 65
Matsituationer 66
Sömn och nattning 68
Kläder och skor 69
Smärta 70
Fobier för getingar, flugor, damm osv 70
Kräkningar 71
Behöver vuxenstöd i så gott som allt som han ska göra 71
Trasiga saker 71
Uppskattning av merarbete på en vecka 71
Kunskapsinläsning 72
Internet 72
Möten, utbildningar och samtal 73
Nedlagda antal timmar på en vecka 74
Merkostnader 78
Vårdbidragsbelopp 81
Vårdbidragsnivåer år 2011 82
Merkostnadsnivåer år 2011 82
Vårdbidragsnivåer år 2012 83
Merkostnadsnivåer år 2012 83
Hur man räknar ut beloppet som betalas ut när man har merkostnader inbakat i vårdbidraget 84
Räkneexempel (2012 års nivå) 84
Resultatet av undersökningen 85
Nivåer av vårdbidrag från undersökningen 86
Tabeller och diagram för beviljade merkostnader 90
Utredningar gällande vårdbidraget 92
Bra saker att veta 94
För arbetssökande 94
Om du har bostadstillägg eller bostadsbidrag 94
Sjukhus eller institution 94
Vårdkostnadsersättning 95
Sjuk- och aktivitetsersättning 95
Pensionsgrundande 95
Frågor och svar 96
Tack från författarna 105
Anna Paulsen 105
Anna Sandström 106
Fotnoter 107
Länkar 109
Bilaga 1 Autistiskt syndrom 110
Bilaga 2 Tal-, språk- och kommunikationsutveckling 127
2 månader 127
3-4 månader 127
6 månader 127
8 månader 128
1 år 128
2 år 129
2½-3 år 129
3½-4 år 130
4 år 130
5-6 år 131
Bilaga 3 Konsumentverkets beräkningar 132
Syfte och användning 133
Bilaga 4 Frågor i undersökningen 135
Bilaga 5 Blankett Vårdbidragsansökan 136
Bilaga 6 Frågor ur Vägledningen 139
Första recensionen har vi fått på boken och läsaren tyckte så här:
Stort tack till er båda - ett fantastiskt jobb!
Mycket talande exempel och all källkod till stor hjälp för oss,
som just står i begrepp att söka vårdbidrag!!!
Jag har sträckläst den och är full av beundran.
Jag ska varmt rekommendera boken till alla i föreningarna!
Lycka till! Monika G.
Hoppas ni alla får en bra helg!
Avslutar med ett foto på Jonathan, byggandes en bana i Little Big Planet 2 idag:
Kram från
Anna
3:e plats, bronsplats på dagens bästsäljarlista på Vulkan!!
Heja, heja och varmt tack till er som köpt boken!
Kramis
Anna S (och Anna P)
Igår anlände träningsprogrammet från Mun-H-Center.
Det var i sanning både detaljerat och långt, så jag och Jonathan kommer att vara fullt sysselsatta på våra träningstillfällen med detta (för vi har ju bara lära honom läsa, socialt samspel och snart arbetsminnesträning på schemat... och ja just det - fortsatt IBT-träning...hmmm... :-) )
Här kommer delar av träningsprogrammet:
"Detta träningsprogram är utformat för att förbättra Jonathans oralmotoriska förmåga, vilket kan ge bättre förutsättningar för ett tydligare tal och träningen kan också ha en positiv effekt på tuggförmågan. Den är dock inte istället för annan talträning utan ett komplement till annan träning."
Annas kommentar:(som sagt - vi kommer att vara fullt sysselsatta)
"Målet med den rekommenderade träningen är att öka Jonathans stabilitet i käken, hans förmåga till läpprundning och förmåga till mer stabilitet i bakre delen av tungan (tungretraktion). Jonathan är svagar i käken på vänster sida och han använder kroppen för att stabilisera och kompensera för den nedsatta rörligheten i musklerna i munnen."
Annas kommentar: (det sista var intressant för när hon nu säger det så håller jag med, men inget jag tänkt på innan)
"Sittande: Till att börja med är det viktigt att Jonathan sitter på ett korrekt sätt under träningen. Han ska ha en stabil kroppsposition med stöd för fötterna och en 90-gradig vinkel i höfter, knä och anklar."
Annas kommentar: (hur lätt är det att få honom att sitta så här då?? Han som nästan aldrig sitter stilla heller - varken vid dator, TV-spel eller läxläsning för den delen? Undrar hur det går med det i skolan förresten...)
"När ni tränar ska den som tränar med honom sitta ansikte mot ansikte med Jonathan och hans händer ska vila i känet i mittlinje. Se till att denna kroppsställning behålls under hela träningstillfället. Bra om Jonathan kan sitta på en bit yogamatta eller "antiglidmaterial" för att ge honom mer stabilitet"
Annas kommentar: (yogamatta ska inköpas - check!!)
"Allmänt om käkstöd: under flera av övningarna ska Jonathan vila sin haka i handen på den som tränar med honom för att få det käkstöd som han behöver för att kunna utföra övningarna. Viktigt att han viljemässigt lutar sig mot handen. Om man trycker handen mot hakan så kommer han att luta huvudet bakåt."
Annas kommentar: (Viljemässigt?! Det här kommer att bli svårt tror jag...)
"Blåsövningar för kontrollerade rörelser med bukmuskulaturen och för att träna läpprundning:
Följande övningar ska göras tillsammans och i följande ordning:
1) Tubrör
2) Såpbubblor
3) Blåsinstrument
Övningen med tubröret tränar läpprundning och kontrollerade rörelser i bukmuskulaturen. Träningen med såpbubblor tränar att behålla läpprundning och träningen med blåsinstrument bygger upp styrka i bukmuskulaturen och ger taktila ledtrådar till hur hon ska använda läpparna tillsammans med kontrollerat luftflöde i en planerad aktivitet."
"Duration Tube/tubrör för träning av luftflöde
Börja med att dra ut röret så att det är ca 50 cm långt. Låt Jonathan stoppa ner plyschbollen i röret. Se till att munstycket sitter på ordentligt. Uppmana Jonathan att runda läpparna kring munstycket och blåsa långt. Fånga bollen och upprepa. När han med lätthet klarar att blåsa ut bollen ur tubröret på det sätt som beskrivits ovan ska ni förlänga tubröret. Efter att ni blåst i tubröret gå över till att blåsa såpbubblor."
http://mun-h-center.se/sv/Mun-H-Center/Hjalpmedel/Produktlista/Munmotorik/Munmotoriska-traningshjalpmedel/Duration-Tubes/
"Blåsa såpbubblor
Placera cylindern i plexiglas mellan Jonathans läppar och uppmuntra honom att runda läpparna kring den. Ge honom käkstöd och hjälp till med fingrarna att föra kinderna framåt så att han rundar läpparna. Låt honom sedan blåsa bubblor genom såpbubblehållaren. Viktigt att han har så runda läppar som möjligt och en riktad, kontrollerad luftström. Gå direkt över från träningen med såpbubblor till att blåsa blåsinstrument."
http://mun-h-center.se/sv/Mun-H-Center/Hjalpmedel/Produktlista/Munmotorik/Munmotoriska-traningshjalpmedel/Cylindrar-for-traning-av-kakslutning-/
"Blåsa i blåsinstrument
Använd i blåsinstrument nr 2 (munspelet) i "Hierarkin för blåsinstrument". Det är bra om blåsinstrumentet bara används som träningsredskap och tas fram när det är tid för träning. Det är den som tränar med Jonathan som ska hålla i munspelet. Jonathan ska inte bita i munspelet och inte ha axlarna höjda. Det optimala är lätt slutna läppar om munspelet och en stabil kroppsposition.
Uppmana Jonathan att blåsa i flöjten. Säg "blås". Efter varje blås: ta ut munspelet och sätt tillbaka det igen för nästa blåsning. Detta ska gå ganska snabbt. Anledningen till att man ska ta ut munspelet mellan blåsen är att man vill säkerställa att positionen blir korrekt. Till att börja med är målet att Jonathan ska kunna blåsa 37 gånger med korrekt position. Försök successivt att öka på antalet ggr när ni känner att han är redo men var observant på kompensatoriska rörelser. Målet är att klara 25 ggr i följd med korrekt position innan man går vidare till nästa flöjt i hierarkin."
(Ja just det 37 gånger i följd - KUL...!)
http://mun-h-center.se/sv/Mun-H-Center/Hjalpmedel/Produktlista/Munmotorik/Munmotoriska-traningshjalpmedel/Originaluppsattning-blasinstrument/
Fortsätter skriva träningsprogrammet senare...
Kram alla
Anna
(som nu ska gå och ge Jonathan sin frukost - fattar ni att han sov längre än jag idag???)
Hej alla!
Jag kan nu meddela att min tredje bok, och Anna Paulsens första bok nu är publicerad.
Boken med allt du behöver veta för att ansöka om vårdbidrag finner du här:
https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=55012
150 sidor med allt från vårdbidragsansökan, hur en ansökan kan se ut, undersökning med 60 familjer som har vårdbidrag (där kanske någon av er bloggläsare fyllt i?) m.m m.m
Jonathans storebror har bidragit till bokens framsida genom att teckna denna:
STORT TACK till alla er som gjort boken möjlig!
Och ett om möjligt ännu större tack till min medförfattarinna som inte gett sig förrän resultatet varit perfekt.
Om du känner att du vill beställa boken så får du under de närmaste två veckorna eller så vända dig till Vulkan.se och beställa enligt länken ovan. Vi kommer att köpa in böcker och sälja också genom www.autismstodet.se så småningom.
Kram
Anna
Ett bra och omtumlande besök på Mun-H-Center igår.
Logopeden Åsa fick göra mycket med JOnathan, även saker han inte gillade så mycket. Hon fick honom också att tugga tuggummi!
http://foraldrakraft.se/articles/expertsvar/det-%C3%A4r-ett-stort-problem-att-v%C3%A5r-dotter-st%C3%A4ndigt-biter-p%C3%A5-h%C3%A4nder-och-f%C3%B6rem%C3%A5l
Helt underbar logoped och vi tackar ödmjukast för fint och bra bemötande!! Hon tränade med Jonathan i nästan en timme. Sedan berättade hon vad hon sett och vi ska få ett träningsprogram för honom.
Hon kan se att han har dyspraxi i nedre delen av munnen och väldigt svaga käkar. Han kan inte heller forma O med munnen ordentligt samt att han tuggar bara på ena sidan i munnen (på andra sidan har han ju bara två kindtänder kvar, så jag förstår honom...). Vi ska försöka få honom att ta några bitar och tugga på den andra sidan med.
I övrigt så hänger det också ihop med arbetsminnet. Så nu har jag ringt och försökt få tag i psykologen i vårt team på habiliteringen eftersom arbetsminnet var så lågt gällande utvecklingsbedömningen Jonathan gjorde i våras (som vi för övrigt inte fått något skriftligt på ännu heller... Hmmm.... Man får ligga på där...).
Logopeden sa också att han behöver ha talsyntes i skolan. Så jag haffade rektorn i eftermiddag och pratade om det. Tror det kan bli bra faktiskt!
I övrigt så är det att sikta på skriv- och lästräning, för ofta brukar det lösa sig när man fått den "garderoben" att sortera in det i sa hon. Så nu vet ni vad vi ska träna till helgen :-)
Och så ska jag in och köpa en del produkter som hon hade - ett par stycken fick vi med oss (såsom denna: http://mun-h-center.se/sv/Mun-H-Center/Hjalpmedel/Produktlista/Munmotorik/Munmotoriska-traningshjalpmedel/Cylindrar-for-traning-av-kakslutning-/), men andra blir nog jättebra till munmotoriska träningen också, timglas från:
http://beta-pedagogb.jetshop.se/barn-611-ar/svenska/fri-skrivning-c-250-1.aspx
Kram på er alla
Anna
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|