Senaste inläggen

Av Anna - 9 december 2011 22:23

Vi hade utvecklingssamtal i veckan för Jonathan  och med Jonathan, hans fröken  och hans assistent. Jag hade frågat om verkligen Jonathan skulle vara med på utvecklingssamtalet och hur det skulle gå till i förväg. Litet skeptisk, som jag är eftersom hans storebror blivit så himla negativt behandlad på utvecklingssamtalen att jag bara gråtit efteråt ( och då är  han normalstörd och klarar sig bra  i skolan - skulle antagligen få högre omdömen om det inte vore för  läraren...). Läraren förklarade för mig att hon försöker prata om det som  är positivt och det barnet gör bra sedan prata om en sak eller max två som barnet behöver jobba  på.


Hon sa att  det går över förväntan - hon tror t.o.m att  han knäckt läskoden, men inte förstått det själv ännu. En matteuppgift som var svår för många barn hade han  gjort galant (grupper och antal) och gjort ända till nio grupper och  27 prickar... Jag vet ju att  han är smart och  logisk, men inte så bra... Sedan finns det saker som inte fungerar, men då sa läraren att det kan  vi ta på ett separat möte. Och  sedan fick vi se ett  utkast till Individuell Utvecklingsplan, som  vi inte sett  sedan Jonathan gick på förskolan!! Hurra vad jag är glad! Har jag berättat att Jonathan har fått en kompis, ja, faktiskt så fick vi veta att han nu leker med två andra killar... ?! Så GLAD så jag tror inte ni kan föreställa er hur glad man blir...


Igår åkte vi pappas bil till trumlektionen (som b.t.w var FANTASTISK - kommer klipp på  YouTube med det när vi hunnit redigera ihop det). Vi blev stannande vid ett rödljus och vi pratar litet om hur det varit i skolan. Sedan sitter Jonathan tyst någon sekund, vänder sig mot mig och frågar om hur min dag har varit på jobbet?! DET har  han aldrig gjort, och jag måste säga att jag är tårögt förvånad och så otroligt glad.


Undrens tid, mina vänner, är inte  förbi, inte på långa vägar   


Av Anna - 3 december 2011 12:52

Är han inte FÖR söt min lille älskling?!

 


Kram

Av Anna - 3 december 2011 12:44

Är det en sak min Jonathan inte klarar så är det stress, och det i kombination med avfärd... På torsdagen skulle jag på utbildning, den började klockan 08.00 så jag visste att vi måste upp i tid och jag gick upp så fort klockan ringde. Jonathan slog bakut. Jag skulle ligga kvar i sängen och mysa med honom och det tog en extra kvart innan vi kom därifrån överhuvudtaget. När vi så småningom skulle gå så kom nästa bakslag.

 "Mamma, det är torsdag idag", säger Jonathan.

"Ja", säger jag ont anandes vad som skulle komma.

"Vi har idrott idag - jag VILL INTE!", säger Jonathan

En kvart för att utreda varför han inte ville gå på idrotten, att det var svårt sa han och att han inte kan vinna (och när jag hämtade honom på torsdagen säger hans elevassistent att han hade haft JÄTTEROLIGT på gympan...). Osv... Två milda gråtutbrott senare så kom vi till skolan till slut...


Springandes till och från bilen vid skolan och hitta närmaste parkeringsplatsen vid kurslokalen så blev jag bara 5 minuter sen till kursen, och en annan var ännu senare än jag, men ändå... Inte ens tiden kl. 8 klarar man att hålla...


Fredag morgon. Snoozar och myser med Jonathan (som alltid varje natt kommer till vår säng och ska ligga under mitt täcke...). Sedan hoppar han upp ur sängen, sträcker armarna upp i luften och ropar "It's School Day!" (har jag berättat att han gärna pratar engelska numera och riktigt bra emellanåt?).


Vilken skillnad det kan vara... Sensmoralen - stressad mamma= stressat barn. Undvik stress och allt går mycket bättre (och fortare).


Kram alla

Anna

Av Anna - 19 november 2011 10:34

Vårdbidragsboken, min och Anna Paulsens, har nu kommit hit hem i 15 exemplar!

Här kommer bilder på den inbundna som ska stå på hedersplats i bokhyllan:


BOKRYGG


FRAMSIDAN 



Att skriva en vårdbidragsansökan kan liknas vid ett pussel,

det är många bitar som skall falla på plats innan man är klar.

 

BAKSIDAN

   


Vårdbidragsboken hittar ni på följande länk:

https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=55012


På Vulkan får man  betala 200 kr plus frakt.

Om ni hellre vill köpa boken om Vårdbidrag av mig eller Anna P. så rabatterar vi boken med 55 kr, och priset blir då 145 kr + frakt 36 kronor.

 

Här kommer innehållsförteckningen i boken:


INNEHÅLLSFÖRTECKNING

Inledning  9

Historisk utveckling  10

Vårdbidrag som företeelse  12

Begrepp gällande vårdbidrag och funktionsnedsättning  14

Funktionshinder 14

Funktionsnedsättning  14

Föredragande  14

Försäkrad  15

Kommuniceringsskrivelse  15

Kvalitetssäkring  15

Merarbete  15

Merkostnader 15

Särskild vård  16

Särskild tillsyn  16

Förkortningar  16

Vårdbidragsansökan  17

Läkarintyg och andra intyg  17

Inlämning av ansökan  18

Vad man lämnar in till Försäkringskassan  19

Försäkringskassans arbetsgång  20

Ork och energi 22

Arkivera och spara dokument 24

Tidsperiod som vårdbidraget beviljas för  25

Diagnoser 27

Normal utveckling  28

Vanligt beskrivna symptom i ansökningar  29

Vårdbidragets olika delar  31

Merarbete  31

Medicinering  31

Omvårdnad nattetid  31

Planering/struktur 31

Schema/visuella bilder 32

Äta  32

Personlig hygien  33

På- och avklädning  33

Tillsyn  33

Stöd och hjälp  34

Träning  34

Kommunikation  35

Aktivering  35

Konflikthantering  35

Kurser/kunskapsinhämtning  36

Möten  36

Övrigt 36

Uträkning av merarbetet för en vecka  38

Exempel 38

Beskrivning av ett dygn  39

Exempel på ett dygn (vardag) för ”Lisa, 8 år”  39

Exempel på vårdbidragsansökan  48

Daglig träning  48

Behöver motiveras/mutas till läxläsning och träning  50

Qs tillsyns-, tränings- och vårdbehov  50

Fysiska problem   50

Idrottsskolan  51

Gå i trappor 51

Svårt att sitta still 51

I trafiken  51

Turtagning  52

Socialt samspel 53

Lära sig klockan  53

Telefonsamtal 54

Självkritisk  55

Prata/upprepningar 55

Vi måste upprepa saker 56

”Göra olämpliga saker”  56

Koncentrationssvårigheter/uttråkad  56

Yttre stimuli - lättdistraherad  56

Vågar inte gå ut och leka själv  57

Lösa konflikter 57

Ej med i samtal/frånvarande  57

Igångsättning/ pushning/ klarar ej av att leka själv  58

Kravkänslig/låg uthållighet 59

Svårt att ta emot beröm   59

Struktur och styrning i vardagen  60

Styrning av familjen  60

Orolig vid nya aktiviteter 61

Tar tid att gå ute/komma dit man ska utan att göra annat på vägen  61

”Ljudberoende”  62

Ögonkontakt 62

Bristande empatiförmåga/sinnesstämning  62

Ej fysisk närhet/kramar/pussar/upprörd  63

Tävla  63

Intressen  63

Städa sitt rum   64

Hygien  64

Toalettbesök  64

Duschning  65

Matsituationer 66

Sömn och nattning  68

Kläder och skor 69

Smärta  70

Fobier för getingar, flugor, damm osv  70

Kräkningar 71

Behöver vuxenstöd i så gott som allt som han ska göra  71

Trasiga saker 71

Uppskattning av merarbete på en vecka  71

Kunskapsinläsning  72

Internet 72

Möten, utbildningar och samtal 73

Nedlagda antal timmar på en vecka  74

Merkostnader  78

Vårdbidragsbelopp  81

Vårdbidragsnivåer år 2011  82

Merkostnadsnivåer år 2011  82

Vårdbidragsnivåer år 2012  83

Merkostnadsnivåer år 2012  83

Hur man räknar ut beloppet som betalas ut när man har merkostnader inbakat i vårdbidraget 84

Räkneexempel (2012 års nivå) 84

Resultatet av undersökningen  85

Nivåer av vårdbidrag från undersökningen  86

Tabeller och diagram för beviljade merkostnader  90

Utredningar gällande vårdbidraget 92

Bra saker att veta  94

För arbetssökande  94

Om du har bostadstillägg eller bostadsbidrag  94

Sjukhus eller institution  94

Vårdkostnadsersättning  95

Sjuk- och aktivitetsersättning  95

Pensionsgrundande  95

Frågor och svar  96

Tack från författarna  105

Anna Paulsen  105

Anna Sandström   106

Fotnoter  107

Länkar  109

Bilaga 1 Autistiskt syndrom   110

Bilaga 2 Tal-, språk- och kommunikationsutveckling  127

2 månader 127

3-4 månader 127

6 månader 127

8 månader 128

1 år 128

2 år 129

2½-3 år 129

3½-4 år 130

4 år 130

5-6 år 131

Bilaga 3 Konsumentverkets beräkningar  132

Syfte och användning  133

Bilaga 4 Frågor i undersökningen  135

Bilaga 5 Blankett Vårdbidragsansökan  136

Bilaga 6 Frågor ur Vägledningen  139


Första recensionen har vi fått på boken och läsaren tyckte så här:

Stort tack till er båda - ett fantastiskt jobb!

Mycket talande exempel och all källkod till stor hjälp för oss,

som just står i begrepp att söka vårdbidrag!!!

Jag har sträckläst den och är full av beundran.

Jag ska varmt rekommendera boken till alla i föreningarna!

Lycka till! Monika G.


Hoppas ni alla får en bra helg!

Avslutar med ett foto på Jonathan, byggandes en bana i Little Big Planet 2 idag:

 

Kram från

Anna

Av Anna - 6 november 2011 21:39

3:e plats, bronsplats på  dagens bästsäljarlista på Vulkan!!

Heja, heja  och varmt tack till er som köpt boken!

  

Kramis


Anna S (och Anna P)

Av Anna - 5 november 2011 08:52

Igår anlände träningsprogrammet från  Mun-H-Center.


Det var i sanning både detaljerat och långt, så jag och  Jonathan kommer att vara fullt sysselsatta på våra träningstillfällen med detta (för vi har ju bara lära honom läsa, socialt samspel och snart arbetsminnesträning på schemat... och ja just det - fortsatt IBT-träning...hmmm... :-) )


Här kommer delar av träningsprogrammet:

"Detta träningsprogram är utformat för att  förbättra Jonathans oralmotoriska förmåga, vilket kan ge bättre förutsättningar för ett tydligare tal och  träningen kan också ha en positiv effekt på tuggförmågan. Den är dock inte istället för annan talträning utan ett komplement till annan träning." 

Annas kommentar:(som sagt - vi kommer att vara fullt sysselsatta)


"Målet med den rekommenderade träningen  är att öka Jonathans stabilitet i käken, hans förmåga till läpprundning och  förmåga till mer stabilitet i bakre delen av tungan (tungretraktion). Jonathan är svagar i käken på vänster sida och han använder  kroppen för att stabilisera och kompensera för den nedsatta rörligheten i musklerna i munnen."

Annas kommentar: (det sista var intressant för när hon nu säger det så håller  jag med, men inget jag tänkt på innan)


"Sittande: Till att börja med är det viktigt att Jonathan sitter på ett korrekt sätt under träningen. Han ska ha en stabil kroppsposition med stöd för fötterna och en 90-gradig vinkel i höfter, knä och anklar."

Annas kommentar: (hur lätt är det att få honom att sitta  så här då?? Han som nästan aldrig sitter stilla heller - varken vid dator, TV-spel eller läxläsning för den delen? Undrar hur det går med det i skolan förresten...)


 "När ni tränar ska den som tränar med honom sitta ansikte mot ansikte med Jonathan och hans händer ska vila i känet i mittlinje. Se till att denna kroppsställning behålls under hela träningstillfället. Bra om Jonathan kan sitta på en  bit yogamatta eller "antiglidmaterial" för att ge honom mer stabilitet"

Annas kommentar: (yogamatta ska inköpas - check!!)


"Allmänt om käkstöd: under flera av övningarna ska Jonathan vila sin haka i handen på den  som tränar med honom för att få det käkstöd som han behöver för att kunna utföra övningarna. Viktigt att han viljemässigt lutar sig mot handen. Om man trycker handen mot hakan så kommer han att luta huvudet bakåt."

Annas kommentar: (Viljemässigt?! Det här kommer att bli svårt tror jag...)


"Blåsövningar för kontrollerade rörelser med bukmuskulaturen och för att träna läpprundning:

Följande övningar ska göras tillsammans och i följande ordning:

1) Tubrör

2) Såpbubblor

3) Blåsinstrument


Övningen med tubröret tränar läpprundning och  kontrollerade rörelser i bukmuskulaturen. Träningen med såpbubblor tränar att behålla läpprundning och träningen med blåsinstrument bygger upp styrka i bukmuskulaturen och ger taktila ledtrådar till hur hon ska använda läpparna tillsammans med kontrollerat luftflöde i en planerad aktivitet."


"Duration Tube/tubrör för träning av luftflöde

Börja med att dra ut röret så att det är ca 50 cm långt. Låt Jonathan stoppa ner plyschbollen i röret. Se till att  munstycket  sitter på ordentligt. Uppmana Jonathan att runda läpparna kring munstycket och blåsa långt. Fånga bollen  och upprepa. När han med lätthet klarar att blåsa ut bollen ur tubröret på det sätt som beskrivits ovan ska ni förlänga tubröret. Efter att ni  blåst i tubröret gå över till att  blåsa såpbubblor."

http://mun-h-center.se/sv/Mun-H-Center/Hjalpmedel/Produktlista/Munmotorik/Munmotoriska-traningshjalpmedel/Duration-Tubes/


"Blåsa såpbubblor

Placera cylindern i plexiglas mellan Jonathans läppar och uppmuntra honom att runda läpparna kring den. Ge honom käkstöd och  hjälp till med fingrarna att  föra kinderna framåt så att han rundar läpparna. Låt honom sedan blåsa bubblor genom såpbubblehållaren. Viktigt att han har så runda läppar som  möjligt och  en riktad, kontrollerad luftström. Gå direkt över från träningen med såpbubblor till att blåsa blåsinstrument."

http://mun-h-center.se/sv/Mun-H-Center/Hjalpmedel/Produktlista/Munmotorik/Munmotoriska-traningshjalpmedel/Cylindrar-for-traning-av-kakslutning-/


"Blåsa i blåsinstrument

Använd i  blåsinstrument nr 2 (munspelet) i "Hierarkin för blåsinstrument". Det är bra om blåsinstrumentet bara används som träningsredskap och tas fram när det är tid för träning. Det är den  som tränar med Jonathan som ska hålla i munspelet. Jonathan ska inte bita i munspelet och inte ha axlarna höjda. Det optimala är lätt slutna läppar om munspelet och en stabil kroppsposition.


Uppmana Jonathan att blåsa i flöjten. Säg "blås". Efter varje blås: ta ut munspelet och sätt tillbaka det igen för nästa blåsning. Detta ska gå ganska snabbt. Anledningen till att man ska ta ut munspelet mellan blåsen  är att  man vill säkerställa att positionen blir korrekt. Till att  börja med är målet att Jonathan ska  kunna blåsa 37 gånger med korrekt position.  Försök successivt att öka på antalet ggr när ni känner  att han är redo men var observant på kompensatoriska rörelser. Målet är att  klara 25 ggr i följd med korrekt position innan man går vidare till  nästa flöjt i hierarkin."

(Ja just det 37 gånger i följd - KUL...!)

http://mun-h-center.se/sv/Mun-H-Center/Hjalpmedel/Produktlista/Munmotorik/Munmotoriska-traningshjalpmedel/Originaluppsattning-blasinstrument/


Fortsätter skriva träningsprogrammet senare...


Kram alla

Anna

(som nu ska gå och  ge Jonathan sin frukost -  fattar ni att  han sov längre än jag idag???)

Av Anna - 30 oktober 2011 20:16

Hej alla!


Jag kan  nu meddela att min tredje bok, och Anna Paulsens första bok nu är publicerad.

Boken med allt du behöver veta för att ansöka om vårdbidrag finner du här:


https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=55012


150 sidor med allt från vårdbidragsansökan, hur en ansökan kan se ut, undersökning med 60 familjer som har vårdbidrag (där kanske någon av er bloggläsare fyllt i?) m.m m.m


Jonathans storebror har bidragit till bokens framsida genom att teckna denna:

 


STORT TACK till alla er som  gjort boken möjlig!

Och ett om möjligt ännu större tack till min medförfattarinna som inte gett sig förrän resultatet varit perfekt.


Om du känner att du vill beställa boken så får du under de närmaste två veckorna eller så vända dig till Vulkan.se och beställa enligt länken ovan. Vi kommer att köpa in böcker och sälja också genom www.autismstodet.se så småningom.


Kram

Anna

Av Anna - 26 oktober 2011 19:57

Ett bra och omtumlande besök på Mun-H-Center igår.

Logopeden Åsa fick göra mycket med JOnathan, även saker han inte gillade så mycket. Hon fick honom också att tugga tuggummi!

http://foraldrakraft.se/articles/expertsvar/det-%C3%A4r-ett-stort-problem-att-v%C3%A5r-dotter-st%C3%A4ndigt-biter-p%C3%A5-h%C3%A4nder-och-f%C3%B6rem%C3%A5l


Helt underbar logoped och vi tackar ödmjukast för fint och bra bemötande!! Hon tränade med Jonathan i nästan en timme. Sedan berättade hon vad hon sett och vi ska få ett träningsprogram för honom.


Hon kan se att han har dyspraxi i nedre delen av munnen och väldigt svaga käkar. Han kan inte heller forma O med munnen ordentligt samt att han tuggar bara på ena sidan i munnen (på andra sidan har han ju bara två kindtänder kvar, så jag förstår honom...). Vi ska försöka få honom att ta några bitar och tugga på den andra sidan med.


I övrigt så hänger det också ihop med arbetsminnet. Så nu har jag ringt och försökt få tag i psykologen i vårt team på habiliteringen eftersom arbetsminnet var så lågt gällande utvecklingsbedömningen Jonathan gjorde i våras (som vi för övrigt inte fått något skriftligt på ännu heller... Hmmm.... Man får ligga på där...).


Logopeden sa också att han behöver ha talsyntes i skolan. Så jag haffade rektorn i eftermiddag och pratade om det. Tror det kan bli bra faktiskt!


I övrigt så är det att sikta på skriv- och lästräning, för ofta brukar det lösa sig när man fått den "garderoben" att sortera in det i sa hon. Så nu vet ni vad vi ska träna till helgen :-)


Och så ska jag in och köpa en del produkter som hon hade - ett par stycken fick vi med oss (såsom denna: http://mun-h-center.se/sv/Mun-H-Center/Hjalpmedel/Produktlista/Munmotorik/Munmotoriska-traningshjalpmedel/Cylindrar-for-traning-av-kakslutning-/), men andra blir nog jättebra till munmotoriska träningen också, timglas från:

http://beta-pedagogb.jetshop.se/barn-611-ar/svenska/fri-skrivning-c-250-1.aspx


Kram på er alla

Anna


Presentation


Bloggen handlar om autism och IBT, intensivträning. 2010 gav jag ut Boken om Jonathan, en lång väg till diagnos autism
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163371634

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Annas Gästbok


Skapa flashcards